Wednesday, May 25, 2011

CopY PasTe...

tengah bosan2 study + maen chess wif my roomate...tergerak lak hati nak bace 1 of my membe punya membe punye membe blog...


in dis entry, she wrote about halal n haram....well...kita sebagai umat Islam kenelah sentiasa berhati-hati n berwaspada..tapi jadi keterlaluan kalau benda x sahih pn kita dok hebah2 kan..hurm..malas nak bebel panjang..read on ur own k...=)
________________________________________________________________

haritu secret recipe, then ikea, ni aku bukak fb, bising ckp kfc pulak tak halal.


Fine, yang ikea tu aku boleh terima sebab dia sendiri bagi notice yang buat org ragu-ragu. Tapi, rather than bising-bising berspekulasi cakap semua benda haram, nasib baik ada hamba-hamba Allah yang pergi tanya dan check sendiri pada pihak-pihak tertentu. And it turns out secret recipe halal, meatball ikea halal (according to Cik Epal, not sure about others though), and kfc? yet to be confirmed. Tp aku rase halal kot..but don't take my words for it, aku rase je. Kalau was-was jgn lah makan.

But the thing yang aku nk stress kan in this entry, aku rimas lah dengan sape yang asyik bawak khabar angin benda tu haram, benda ni haram. Kalau memang dah tepat dan jitu, tertakhluk begitu, tak pe jugak. 

Ni kadang-kadang main assume je, then  yang lain pun sibuk macam burung pipit dok canang sana-sini. "halal ke tak tu?" "entah betul ke tidak tu?" "omg! selama ni aku makan daging b***!". I mean, kalau dah was-was sgt, take a phone and give it a call, tak perlu kecoh sana sini tapi bukti haprak.

Kalau betul haram, tunjuk sekali bukti. dan kalau tak pasti bagi tahu awal-awal, apa yang awak cakap tu peringatan sahaja dan pergi lah pasti kan cepat-cepat. Sebab nanti kita juga yang berdosa kalau orang tu mmg buat business halal. Kan ke kita dah merosak kan business orang, kacau punca rezeki orang, dan fitnah orang.

Aku bukan berpihak pada sapa-sapa, cuma kecewa dengan sikap manusia yang suka jatuhkan hukum tanpa usul dan malas nak pergi pastikan kesahihan dia. Macam kalau aku tgk dekat forum-forum, contohnya pasal issue colour rambut, semua pun nak berdebat dan ada hukum masing-masing, kenapa takde yang b'inisiatif untuk tanya orang yang lebih arif? 

Dan tolonglah jgn percaya semua benda dlm internet ni 100%, sebab ada yang tak betul. Jangan semangat sangat copy paste sana sini kalau tak tahu sahih atau tidak. Ntah-ntah kita ni tgh sibuk sebarkan bende yang salah.

Okay, lah..aku nak bincang kan sikap manusia je. Halal ke, haram ke..korang pergi tanya jakim, pergi tanya tuan kedai, jangan nak berlagak tahu kalau sebenarnya tak tahu.
____________________________________________________________________________

ni link dia...boleh la check sendiri...=)

act betul gak ape yg dia cakap tu..kalau kita x sure dgn satu2 benda tu, jgn hebah kan awal2.. sumtime ade some pihak yg nak jatuhkan sesuatu company tu...so, kita kenelah check kesahihannye dulu b4 amek decision....

k la...study study...hakhak...daa~~~
A.D.I.O.S  ^.^

2 comments: